Petr Štěpán, úvodní text ke katalogu "Karel Jerie" (vydala galerie Němeček)
01.05.2006 00:00
Nevíme jak bude v budoucnu nahlíženo na výtvarné umění počátku 21. století. Zdá se nám, že nová média si přivlastňují právo vypovídat o naší době, protože nás poutají svou technickou vynalézavostí. Jak bude nahlíženo na klasický, závěsný obraz? Stačí si položit otázku v čase přítomném – jak je nahlíženo na tento obraz již dnes?
Jedním z těch mladých, kteří začali zkoumat nové možnosti obrazu je Karel Jerie. Je čerstvým absolventem pražské Akademie výtvarných umění. Studium úspěšně završil v roce 2005.
V posledních letech vyvíjel značné úsilí a jeho malířská produkce je mimořádná. Nese stopy snah ateliéru M. Rittsteina, snah o udržení významu malby v konkurenci nových médií. Otevřenost a komunikativnost jsou novými prvky, které obohacují českou výtvarnou scénu.
Díla autora ovšem nesou stopy vlastního výrazu, jednak generačního a také osobního. Ústřední obraz diplomového díla K. Jerieho – „Fantasmagorie, aneb pokušení sv. Antonína“ vyjadřuje přímo historický i generační konflikt. Ne náhodou existuje k tomuto dílu paralerní komiks vysvětlující podrobněji pointu příběhu - konzervativní historik umění, držící se osvědčených atributů umělecké scény je náhle atakován zjevením podivných bytostí ze světa moderních filmových pohádek, sportovních superstars a fantastických komiksů. Ocitá se v divém víru, který ho unáší do nového světa. Téměř barokní metafyzičnost a také perspektivní iluzívnost mají výrazné znaky barokní freskové malby, postmoderní nebe je ovšem plné podivných skřetů.
Pro Jerieho je charakteristické využívání takzvaných „pokleslých žánrů“, obdobně jako tomu bylo v tvorbě Josefa Čapka, Jaroslava Váchala nebo Jaroslava Panušky. Reaguje ovšem na aktuální svět a dokáže vytvářet fascinující, bizarní díla, kombinací bravurní živé malby, barokního patosu a neobvyklého tématu. Atributy vysokého umění v konfliktu s těmito banálními nebo dětinskými příběhy skrývají a odhalují překvapivé výpovědi o našem světě. Karel Jerie se zabývá také komiksem a ne náhodou dokáže naopak vnášet do komiksových příběhů náročnější myšlenky i překvapivý výtvarný projev.
Protože mládí autora dokáže ještě přirozeně vnímat vzpomínky a sny vlastního dětství, jsou pro nás jeho díla zprostředkovately této vzácné a pomíjivé (proměnlivé) citlivosti.
Petr Štěpán
———
Zpět